Coaching kompetencji językowych

separator

 
     
 
“Coaching to wspomaganie ludzi w zdobyciu tego, czego pragną bez robienia tego za nich lub mówienia im, co mają robić.”
Definicja CoachWise
 
   
 
“Coaching to odblokowanie potencjału osoby w celu maksymalizacji jej dokonań i działań.”
John Whitmore
 
   
 
“Coaching jest sztuką ułatwiania drugiej osobie uczenia się, rozwoju i działania. Podnosi samoświadomość i pozwala dostrzegać dokonywane wybory.
Dzięki coachingowi ludzie znajdują własne rozwiązania, rozwijają umiejętności oraz zmieniają nastawienie i zachowanie.”
Jenny Rogers
 
   
 
“Sztuka facylitacji działania, uczenia się i rozwijania innych."
Erick Parsloe
 
 
 

 coaching 2Dla kogo przeznaczony jest coaching kompetencji językowych?

 

Dla wszystkich tych, którzy:

  • ciągle zaczynają uczyć się języka od początku
  • twierdzą, że brakuje im zdolności językowych
  • szybko tracą zapał do nauki języka
  • uważają, że jest dla nich za późno na naukę języka
  • sądzą, że angielski (francuski czy niemiecki) jest dla nich za trudny
  • próbowali już wszystkiego i nic z tego nie wyszło
  • boją się kolejnej porażki i w związku z tym rezygnują z podjęcia kolejnej próby
  • twierdzą, że nie mają czasu na naukę języka

 

Ale też dla tych, którzy:

  • dopiero zaczynają uczyć się języka obcego (pierwszego bądź kolejnego)
  • chcą uczyć się efektywniej
  • chcą widzieć rezultaty swojej pracy

Coaching kompetencji językowych to proces, w którym coach towarzyszy i pomaga klientowi w procesie odkrywania własnego potencjału i zasobów w celu optymalizowania procesu uczenia się języka, pokonywania barier i zahamowań, przy jednoczesnym budowaniu samoświadomości, motywacji i odpowiedzialności za proces uczenia się języka.

Coaching kompetencji językowych to proces, który poprzez m.in.

  • identyfikację zasobów (styl uczenia się, typy inteligencji, rodzaj motywacji)
  • maksymalizację potencjału
  • eliminowanie ograniczających przekonań
  • dopasowanie właściwych strategii pozwala odkryć sekret skutecznego uczenia się języka. 

1fd239d5d63ea8d3fc4a3f44f5c40ce3

Proces coachingu

Standardowo na proces coachingu składa się 6-7 godzinnych (60 min.) sesji (konkretna liczba sesji ustalana jest każdorazowo z klientem). Pierwsza sesja jest sesją kontraktową, podczas której ustalane są zasady współpracy, a klient ma możliwość przedstawienia interesującej go tematyki. Następnie ustalany jest cel sesji coachingowych. Na ogół jest to cel ogólny, długoterminowy, dlatego też często dzielony jest na cele szczegółowe realizowane podczas kolejnych sesji.

Przykładowe obszary pracy:

  • autoprofilowanie - diagnoza poziomu wyjściowego
  • praca nad przekonaniami
  • budowanie motywacji
  • wypracowywanie optymalnych strategii rozwoju wybranych sprawności językowych
  • rozwój autonomii w procesie uczenia się języka obcego
  • zarządzanie czasem
  • tematyka poszczególnych sesji zależy wyłącznie od celów ogólnych i szczegółowych klienta

Korzyści:

  • odkrycie własnego potencjału
  • uświadomienie sobie bogactwa zasobów, jakimi dysponujemy w pracy nad językiem
  • wykształcenie samodzielności w rozwoju i doskonaleniu kompetencji językowych
  • wypracowanie skutecznych metod budowania i podtrzymywania motywacji
  • skuteczny rozwój kompetencji językowych
  • pokonanie barier oraz zahamowań
 
 

 

mapa